Dla podkreślenia tajemniczego znaczenia Tao dzieło Tao Te Ching zaczyna się następującymi słowami:
"Tao, które można wyrazić słowami
Nie jest prawdziwym Tao.
Nazwa, która może być nadana
Nie jest niezmienną nazwą."
(Fragment rozdziału pierwszego)
-----------------------------------------------------------------------------------
Człowiek, aby osiągnąć swoją prawdziwą naturę i
stać się Sheng Ren ( 圣人 / 聖人 ), czyli
Człowiekiem Prawdziwym (dosłownie: Człowiekiem Świętym) praktykuje wu wei ( 无为 / 無為 ), czyli niedziałanie. Ten wyraz nie oznacza bezczynności:
"Dlatego Człowiek Prawdziwy
Pozostaje w
niedziałaniu
Naucza bez użycia mowy
Dziesięć tysięcy rzeczy powstaje, a
on się nie sprzeciwia
Stwarza wiele rzeczy, ale ich sobie nie przywłaszcza
Działa bez oczekiwania czegokolwiek
Osiąga sukcesy, ale się nimi nie szczyci
I właśnie dlatego, że nie szczyci się
Nie jest ich pozbawiony"
(Fragment rozdziału drugiego)
-----------------------------------------------------------------------------------
Poszukuje harmonii:
"Kto ma w
sobie pełnię Cnoty
Jest jak małe dziecko
Jadowite owady i
węże nie zatrują go
Dzikie zwierzęta go nie rozszarpią
Ptactwo drapieżne go nie dopadnie
Ma słabe kości i
mięśnie słabe
A jednak jego uścisk jest mocny"
(Fragment rozdziału pięćdziesiątego piątego)
-----------------------------------------------------------------------------------
Stwarza przestrzeń wewnątrz siebie:
Trzydzieści szprych w
piaście tworzy koło
Pożytek z
koła zależy od pustki między nimi
Naczynia robi się z
gliny
Pożytek z
naczyń zależy od pustki w
nich
W ścianach domów robi się drzwi i
okna
Pożytek z
domu zależy od pustki w
nim
Na tym polega użyteczność pełnego i
pożytek z
pustego
(Fragment rozdziału jedenastego)