Człowiek, jak powiedziano w Księdze Przemian I Ching, staje się mądry, kiedy łączy swoją cnotę z cnotą Nieba i Ziemi.
|
Triada Niebo-Człowiek-Ziemia w praktyce. Jabłącz 2007 |
Niebo z
natury jest
Yang: jest nieskończone, niematerialne, zmienne, objawia się jako zmiana i
zarządza czasem dzięki pewnym powiązaniom astronomocznym. Jego symbolem jest koło, które reprezentuje też czas.
Ziemia jest chłodna i
zacieniona, więc jest
Yin. Symbolem Ziemi jest prostokąt: ziemia jest płaska, skończona, a
jej powierzchnię mierzy się metrami kwadratowymi.
Między Niebem i
Ziemią znajduje się Człowiek: jego głowa, odpowiadająca Niebu jest okrągła jak nieboskłon, podczas gdy stopy, które mają kształt prostokąta, mają związek z
Ziemią.
Poprzez praktykę
Tai Chi Kung dochodzi się do jedności Nieba, Człowieka i
Ziemi.
|
Ziemia |
Człowiek jest jedynym zwierzęciem, które utrzymuje pionowo całe ciało.
W konsekwencji jest jedyną istotą, która jednocześnie może być
Yin i Yang, mieć związek z
Ziemią i
Niebem, z
materialnym i
niematerialnym, jedyną, która ma dwoiste widzenie czasu i
przestrzeni.
Ponieważ Yin i
Yang następują po sobie jako siły przeciwstawne i
zmienione, reprezentują one dynamizm złożony z
dwóch elementów.
W przeciwnym wypadku, kiedy są równocześnie obecne (a to dokonuje się dzięki członowi pośredniemu) przejawiają się potrójnie i
strukturalnie.
Innymi słowy zmienność Yin i
Yang reprezentuje ruch, podczas gdy triada Niebo-Człowiek-Ziemia symbolizuje budowę, strukturę zjawisk.
|
Niebo |
Na przykład, każda część ciała jest rozważana jako potrójna struktura: tułów dzieli się na trzy poziomy: klatkę piersiową, nadbrzusze i
podbrzusze.
Klatka piersiowa zawiera płuca i
serce, narządy pracujące rytmicznie, co przypomina obroty ciał niebieskich: odpowiada więc niebu.
Podbrzusze jest częścią tułowia leżącą pod pępkiem, odpowiadającą ziemi: zawiera narządy oczyszczająco-usuwające (pęcherz i
okrężnica), które zwracają do ziemi (na powierzchnię) składniki nieprzyswajalne, które potem ziemia odzyskuje.
Nadbrzusze, to część tułowia leżaca między pępkiem i
klatką piersiową, tworzy poziom pośredni i
zawiera narządy, które przekształcają i
segregują pokarmy.
Dlatego ten poziom odpowiada Człowiekowi.
W Tradycyjnej Medycynie Chińskiej te trzy cześci tułowia i
odpowiadajace im trzy funkcje organizmu nazywa się Potrójnym Ogrzewaczem.
Górny Ogrzewacz odpowiada Niebu.
Środkowy Ogrzewacz odpowiada Człowiekowi.
Dolny Ogrzewacz odpowiada Ziemi.
W skład Górnego Ogrzewacza wchodzą Serce i
Płuca
W skład Środkowego Ogrzewacza wchodzą Śledziona i
Żołądek
W skład Dolnego Ogrzewacza wchodzą Wątroba, Pęcherzyk Żółciowy, Jelito Cienkie, Jelito Grube, Nerki i
Pęcherz Moczowy
Każda choroba pochodzi od dysharmonii między rytmami (złożonymi z
dwóch sił lub elementów) i
potrójnymi strukturami organizmu i
ich wzajemnych powiązań ze środowiskiem.