Gdzie można z nami praktykować zdrowotne ćwiczenia Qigong i Taichi.
Ćwiczenia stacjonarne i wyjazdowe, kliknij…
ĆWICZENIA ONLINE: Qigong Jadeitowej Księżniczki ONLINE, ćwiczenia dla zdrowia i witalności. Środy i piątki 7:45-9:15 - Warszawa, i Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…
ĆWICZENIA ZDROWOTNE: Zajęcia ONLINE Qigong oraz Tai Chi, styl Chang San Feng we wtorki 19:00 i czwartki 19:30 Warszawa, i Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…
Chiny
W dziale "Chiny" znajdą się informacje o historii, kulturze, języku, cywilizacji, a nawet przyrodzie Chin, o ile będą związane z praktyką Tai Chi Kung.
Praktyka Tai Chi Kung (Tai Ki Kung) w stylu Chang San Feng tradycyjnie związana jest z bardzo szeroką refleksją na temat wszechświata, przyrody, kultury i społeczeństawa. Bez tej refleksji byłaby tylko czystą gimnastyką zdrowotną, czy też jednym z wielu systemów sztuk walki, służącym do uzyskiwania przewagi i zwalczania innych ludzi.
Ponieważ Chang San Feng, Mistrz Założyciel stylu oraz jego kolejni spadkobiercy byli Chińczykami i mieszkali w Chinach, więc wszystkie odniesienia w nauczaniu tradyjnie nawiązywały do zjawisk dotyczących obszaru tego kraju.
Na początku może wydawać się niepotrzebne przywiązanie takiego ponadnarodowego, uniwersalnego języka, jakim jest język ciała (t.j. gimnastyka Tai Chi Kung) do kultury Chin, ale w miarę praktyki poznaje się tego przyczyny.
Pierwszym znanym nauczycielem w tej linii przekazu, który opuścił Chiny, jest nasz nauczyciel Mistrz Ming Wong C. Y.
Ming jest osobą, która w doskonały sposób potrafi zastosować ogólne prawa rządzące Wszechświatem, do opisu i interpretacji zjawisk zachodzących w mikrokosmosie, czyli w naszym otoczeniu i w nas samych. Ma to bardzo istotne zastosowanie również w Tai Ki Kung, rozumianym jako sztuka walki i gimnastyka lecznicza. Te ogólne zasady, mimo że wywodzą się z Chin, obowiązują w każdym kraju i odnoszą się do wszystkich ludzi i zjawisk.
Kiedy w 1996 roku w czasie seminarium w Sampeyre (Piemont) zwiedzaliśmy średniowieczną bazylikę, miejscowy proboszcz, który jest znajomym Mistrza, objaśniał skomplikowaną, mistyczną symbolikę architektury tej świątyni, Ming włączał się i z wielką swobodą i zrozumieniem tematu dodawał swoje uwagi na temat poszczególnych detali architektury i sztuki sakralnej. Myślę, że jego informacje nie pochodziły ze studiów teoretycznych nad architektura europejską, ale ze zrozumienia energii, która w te dzieła została włożona przez ich twórców. Najbardziej zdumieni byliśmy brakiem barier między między człowiekiem wychowanym wyłącznie na chińskiej tradycji i kulturą europejską. Ten brak barier daje zrozumienie i umożliwia współpracę.
To samo dotyczy innych tematów. Starsi uczniowie Minga twierdzą, że potrafi on ciekawie i rzeczowo mówić "na każdy temat".
Na każdy temat? Chyba rzeczywiście coś w tym jest. Oto przykład: luźna rozmowa autorów niniejszej strony z Mingiem dotyczyła różnych języków chińskich, migracji tych języków i utrzymywania pierwotnej, oryginalnej formy tych jezyków poza granicami Chin. Potem rozmowa zeszła na średniowieczną migrację języka czeskiego do Polski i powrotu tego języka do ojczyzny w czasie czeskiego Odrodzenia Narodowego. Odtwarzano wtedy, zanikający już język czeski, między innymi na podstawie dobrze zachowanego średnowiecznego języka czeskich emigrantów w Polsce. Podaliśmy ten przykład, jako ciekawostkę, jako coś dziwnego. Ming, jak wykształcony historyk, jezykoznawca i socjolog, którym przecież nie jest, stwierdził, że zjawisko to nie dotyczy tylko lingwistyki i podlega ogólnym zasadom. Podał przykład z Włoch, gdzie pewne zanikające zwyczaje ludowe odtwarzano na podstawie obserwacji tych obrzędów wśród włoskich emigrantów w Argentynie.
Ciąg dalszy pod obrazkiem…
Wtedy zdalismy sobie sprawę, że wiele osób ma dużą wiedzę, ale znalezienie związków między konkretnymi zdarzeniami i ogólnymi zasadami jest osobną umiejętnością, wynikajacą u Mistrza z praktyki medytacyjnej gimnastyki Tai Chi Kung i nierozłącznie z nią związanych studiów nad klasyczną filozoficzną literaturą chińską.
Przypomnieliśmy sobie, że zjawiska społeczne, o których rozmawialiśmy, mogą mieć coś wspólnego z tym, co Mistrz mówił kilka lat wcześniej, w czasie wykładów "o centrum i peryferiach", w odniesienu do administrowania państwem i w odniesieniu do różnych sposobów użycia naszego ciała w gimnastyce i sztuce walki Tai Ki Kung. Zasada ta, tak jak ją pamiętamy, w uproszczeniu, mówi, że czasami lepiej jest, gdy centrum zarządza peryferiami, a czasami bardziej korzystna jest sytuacja odwrotna. Energia w pierwszym wypadku płynie z centrum do peryferii, a w drugim z peryferii do centrum.
Po przybyciu do Europy Mistrz Ming zaleca swoim uczniom również lekturę pewnych pozycji z klasyki literatury europejskiej. Prawdopodobnie zawierają one podobne wartości, do tych, odnajdowanych w dziełach mędrców Wschodu. Przejście sztuki Tai Ki ze Wschodu na Zachód w sferze źródeł, na których się ona opiera wymaga zapewnie dłuższego czasu i w tej chwili kontakt ze źródłami chińskimi jest jeszcze konieczny.